نویسنده (های) وبلاگ rasool
آرشیو وبلاگ
      fcsport (بزرگ ترین سایت دانلود بازی, نرم افزار ,فیلم, آهنگ, مستند و...)
نقد بازی گرشاسب نویسنده: rasool - سه‌شنبه ۱۳٩٠/۱٢/۱٦

یکی دیگر از عناوین بزرگ ایرانی هم روانه‌ی بازار شد اما این عنوان با دیگر بازی‌های داخلی که تا کنون تجربه کرده‌ایم متفاوت است. بهتر است از همین ابتدای مطلب عرض کنم که بازی گرشاسپ، نه یک گام، بلکه چندین گام صنعت بازیسازی کشور را به جلو هدایت و آن را وارد نسل تازه‌ای کرده است. تیم توانمند فن افزار شریف با مدیریت صحیح و خوش درخشیدن در رویدادهای مختلف داخلی و بعضاً خارجی و همینطور با فعالیت‌ها و ارتباطات عمومی درست و هوشمندانه‌ی خود، توانستند به خوبی توجهات زیادی را به خود معطوف کنند و اکنون با انتشار بازی ثابت کردند که شایستگی این همه توجه را داشته‌اند.


البته توضیحاتی که داده شد بدین معنا نیست که با یک عنوان بی نقص و کامل طرف هستیم، گرشاسپ نیز مشکلات قابل وصفی دارد که در ادامه به طور کامل به آنها خواهیم پرداخت اما نکته‌ی اصلی اینجاست که مشکلات این بازی دردناک نیست! پیش از عرضه‌ی گرشاسپ به واقع صنعت بازیسازی کشور به دلایل مختلف از حداقل‌ها هم پایین‌تر بود و عناوین پر سروصدا و به ظاهر بزرگ ایرانی، ناامید کننده و با نواقص متعدد و عجیب فراوانی عرضه می‌شدند؛ علاوه بر این، رقابتی هم آنطور که باید بین تولیدکنندگان دیده نمی‌شد اما حال با عرضه‌ی گرشاسپ به نظر می‌رسد یک تلنگور محکم به این صنعت در کشورمان وارد شده که جای بسی امیدواریست. البته تلنگور اصلی در حقیقت زمانی زده شد که این بازی در نمایش‌ها و کارگاه‌های مختلف خود در رویدادها‌ی داخلی، توانست خود را برای عموم به اثبات برساند و نشان دهد یک بازی حرفه‌ای چگونه باید ساخته شود ...

یکی دیگر از عناوین بزرگ ایرانی هم روانه‌ی بازار شد اما این عنوان با دیگر بازی‌های داخلی که تا کنون تجربه کرده‌ایم متفاوت است. بهتر است از همین ابتدای مطلب عرض کنم که بازی گرشاسپ، نه یک گام، بلکه چندین گام صنعت بازیسازی کشور را به جلو هدایت و آن را وارد نسل تازه‌ای کرده است. تیم توانمند فن افزار شریف با مدیریت صحیح و خوش درخشیدن در رویدادهای مختلف داخلی و بعضاً خارجی و همینطور با فعالیت‌ها و ارتباطات عمومی درست و هوشمندانه‌ی خود، توانستند به خوبی توجهات زیادی را به خود معطوف کنند و اکنون با انتشار بازی ثابت کردند که شایستگی این همه توجه را داشته‌اند.

البته توضیحاتی که داده شد بدین معنا نیست که با یک عنوان بی نقص و کامل طرف هستیم، گرشاسپ نیز مشکلات قابل وصفی دارد که در ادامه به طور کامل به آنها خواهیم پرداخت اما نکته‌ی اصلی اینجاست که مشکلات این بازی دردناک نیست! پیش از عرضه‌ی گرشاسپ به واقع صنعت بازیسازی کشور به دلایل مختلف از حداقل‌ها هم پایین‌تر بود و عناوین پر سروصدا و به ظاهر بزرگ ایرانی، ناامید کننده و با نواقص متعدد و عجیب فراوانی عرضه می‌شدند؛ علاوه بر این، رقابتی هم آنطور که باید بین تولیدکنندگان دیده نمی‌شد اما حال با عرضه‌ی گرشاسپ به نظر می‌رسد یک تلنگور محکم به این صنعت در کشورمان وارد شده که جای بسی امیدواریست. البته تلنگور اصلی در حقیقت زمانی زده شد که این بازی در نمایش‌ها و کارگاه‌های مختلف خود در رویدادها‌ی داخلی، توانست خود را برای عموم به اثبات برساند و نشان دهد یک بازی حرفه‌ای چگونه باید ساخته شود ...

داستان بازی در مورد دلاوری‌های پهلوان بزرگ اساطیر کهن ایرانی، گرشاسپ، از نیاکان رستم است. از آنجایی که در این دوره کمتر به این پهلوان مهم ایرانی پرداخته شده و عده‌ی کمی از حماسه‌های او آگاهی دارند، نبردهای گرشاسپ می‌تواند موضوع بسیار خوب و مفیدی برای ساخت یک بازی فاخر ایرانی باشد.

مدتی بعد از آزادی سرزمین خونیراث (ایران) از تاریکی و نابودی ضحاک، این سرزمین مجدداً مورد هجوم دیوان قرار می‌گیرد. هیتاسپ زرین تاج که از جمله فرمانروایان قدرتمند و بی‌رحم دیوان محسوب می‌شود، به دهکده‌ی سیاوشگرد که محل فرمانروایی اوروخشیه، برادر گرشاسپ است هجوم می‌آورد و در نبردی اوروخشیه را از بین می‌برد و گرز ثریت که متعلق به خاندان گرشاسپ است را به چنگ می‌آورد. حال گرشاسپ برای انتقام خون برادر و باز پس گیری گرز ثریت راهی جنگ با هیتاسپ می‌شود اما قبل از آن باید از شر دیوان و هیولاهای زیر دست او خلاص شود.

متنی که در بالا خواندید خلاصه‌ای از مقدمه‌ی داستان گرشاسپ است که شاید با انجام خود بازی به خوبی از آن مطلع نشوید! خود بنده بخش عمده‌ی پارگراف بالا را با استفاده از نوشته‌های پشت کاور بازی و اطلاعاتی که قبل از انتشار گرشاسپ منتشر شده بود تهیه کردم! دلیل آن هم این است که بازی با مقدمه‌ی خوب و کاملی آغاز نمی‌شود؛ مخصوصاً با توجه به اینکه این بازی نسخه‌ی اوّل یک سری به حساب می‌آید اهمیت توجه به این مسئله بیشتر هم می‌شود. بهتر بود قبل از شروع گیم‌پلی پیش زمینه‌ای از داستان بازی به کمک میان پرده‌ها یا تصاویری بیان می‌شد تا گیمر به طور کامل از اوضاعی که قرار است با آن روبرو شود آگاهی یابد اما این اتفاق رخ نداد و بازی خیلی زود و با چند جمله‌ی مختصر از راوی وارد اصل مطلب شد. کل بار روایت بازی نیز به دوش همین راویست و این اصلاً نمی‌تواند یک روایت مطلوب را به ارمغان بیاورد. میان‌پرده‌های pre-render که فقط در نیمه‌ی اوّل بازی شاهد آن‌ها هستیم هم در مجموع کمکی به روایت داستان نمی‌کنند و تنها بار هیجانی دارند؛ البته به هیچ وجه نباید از کیفیت و طراحی بسیار خوب این میان پرده‌ها غافل بود.

اشکال دیگری که از روند داستان و روایت بازی می‌توان گرفت مربوط به مقوله‌ی مهم شخصیت پردازیست. کل بازی تنها دارای 2 کارکتر قابل ذکر است، یعنی گرشاسپ و هیتاسپ که این مسئله ضعف بزرگی برای یک عنوان داستان محور محسوب می‌شود. سازندگان می‌بایست کارکترهای محوری دیگری هم در دل داستان بازی قرار می‌دادند تا گرشاسپ به دلایل مختلف با آن‌ها ملاقات داشته باشد و بدین شکل می‌توانستند با عمق بیشتری که به داستان می‌دهند، علاوه بر اینکه باعث افزایش جذابیت بازی می‌شوند، آن را تا حدودی طولانی‌تر هم کنند اما به نظر می‌رسد آنها هیچ توجهی به این موضوع مهم نداشته‌اند. به علاوه، کم‌حرفی یا بهتر است بگوییم بی‌حرفی همان دو کارکتر در طول بازی نیز سبب شد که اصلاً نتوانیم از شخصیت آنها آنطور که باید آگاه شویم.

گیم پلی یکی از قوی‌ترین بخش‌های این بازیست. اما مشکل اصلی شباهت بیش از اندازه‌ی این بخش به سری بازی‌های God of War است. پیش از تجربه‌ی این بازی فکر می‌کردم که گرشاسپ فقط از نظر سبک مشابه God of War است، همانطور کهCastlevania: Lords of Shadow شبیه God of War است یا همانند شباهتیست که بین Prince of Persia و God of War وجود دارد اما گرشاسپ اینطور نیست و دقیقاً برداشتی از خود God of War است و این مسئله برایم بسیار عجیب و ناخوشایند بوده است. روند مراحل، مبارزات و دشمنان، کنترل بازی، HUD، سیستم ارب‌ها و آپگرید اسلحه، QTE و ... همه‌ی اینها، دقیقاً به همان شکلی که در God of War تجربه کردیم، بعضاً به شکل ناقص‌تری در گرشاسپ گنجانده شده‌اند. متاسفانه مسئله‌ی نوآوری چیزیست که اکثریت قریب به اتفاق عناوین بزرگ ایرانی از آن رنج می‌برند و به نظر می‌رسد سازندگان ما اصلاً در مورد آن فکری نمی‌کنند، به طور خواسته یا ناخواسته یک بازی بزرگ را هدف قرار می‌دهند و می‌خواهند مثل آن باشند و تمام سعیشان هم بر همین است. چه می‌شود که یک بازی ایرانی تعدادی ویژگی در خود داشته باشد که در هیچ بازی دیگر در سطح جهان دیده نشده یا حداقل کمتر مورد استفاده قرار گرفته است؟! به شخصه اعتقاد دارم هیچ چیزی به اندازه‌ی مسئله‌ی نوآوری و ایده‌های خلاقانه نمی‌تواند یک بازی از سوی سازندگانی گمنام را در سطح جهان مورد توجه قرار دهد و فکر نمی‌کنم تحقق چنین امری برای ذهن خلاقی که جوانان کشورمان دارند چندان دشوار باشد.

همانطور که اشاره شد بازی گیم پلی خوبی دارد. روند مراحل و مبارزات جذاب و رضایت بخش هستند؛ سبک بازی ترکیبیست از مبارزات، پلتفورمینگ و حل معماها که البته معما به اندازه‌ی کافی در بازی وجود ندارد و اندک معماهای بازی هم چندان چالش برانگیز نیستند. کنترل بازی نیز شامل ضربه‌ی سریع، ضربه‌ی سنگین، دفاع، پرش و غلطیدن به همراه کلید تعامل و تعویض اسلحه می‌شود. کلیدهای بازی در طول مبارزه اکثراً کاربردی هستند و نمی‌توان گفت بازی یک Button Smashing کامل است. استفاده از کلید‌های غلطیدن و به ویژه دفاع در مبارزه با Bossها و دشمنان سرسخت بسیار حیاتیست و برای عملکرد خوب حتماً باید آن‌ها را به موقع به کار گرفت. قسمت‌های پلتفورمینگ هم به خوبی در بازی قرار گرفته و کاملاً توانسته‌اند بازی را از یکنواختی خارج کنند. از دیگر قسمت‌های خوب و تنها نوآوری کوچک اما قابل توجهی که در مراحل گرشاسپ دیده شده قسمت پایین آمدن او از دیوارهای بلند یا تنه‌ی بلند درخت است که برای رسیدن به انتهای آنها باید از موانع مختلفی عبور کرد.

در مورد وضعیت دوربین هم باید گفت که در عنوان گرشاسپ همانند اغلب عناوین این سبک، دوربین به صورت دستی نیست و توسط خود بازی جاسازی می‌شود. دوربین در این بازی اکثراً در جای مطلوبی قرار دارد و بعضاً می‌توانست در جای بهتری باشد، به طور مثال در اندک مواقعی در طول مبارزات دوربین پشت دیوار مرئی قرمز رنگی که راه‌های گریز را می‌بندد قرار می‌گیرد و شما باید پشت یک هاله‌ی نور قرمز دشمنان خود را نابود کنید. همچنین گاهی هم با ورود به محیطی تازه، با چرخش وضعیت دوربین ممکن است در کنترل جهت‌ها دچار اختلال شوید.

شما بازی را با یک شمشیر آغاز می‌کنید اما در اواسط بازی یک گرز منحصر به فرد نیز به دست خواهید آورد که سلاح کارآمدیست و استفاده از آن لذت خاص خود را دارد. در این بازی کمبوهای مختلفی هم با زدن دکمه‌های ترکیبی قابل اجراست. گرشاسپ توانایی اجرای این کمبو‌ها را با ارتقاء هریک از سلاح‌هایش به دست می‌آورد؛ در طول بازی با جمع‌آوری مقدار مشخصی از ارب‌های قرمز می‌توان سلاح مورد استفاده‌ی گرشاسپ را ارتقاء داد و به واسطه‌ی آن کمبوهای جدیدی بدست آورد. HUD (رابط کاربری) بازی علاوه بر نوار سلامتی دارای نوار خشم نیز هست که در طول مبارزات و با ضربه زدن به دشمنان پر می‌شود و با استفاده از آن می‌توان دسته‌ای از ضربات ترکیبی که قدرت بالایی را دارند اجرا کرد و هربار استفاده از این ضربات مقداری از این نوار قرمز را کم می‌کند، البته روند بازی به گونه‌ایست که شما نیازی به استفاده از اینگونه ضربات نخواهید داشت. نوار خشم در بازی شمشیر نادر هم دیده شده و این تنها تفاوت عنوان گرشاسپ با بازی God of War در است.

عنوان گرشاسپ دارای Boss Fightهایی نیز هست که تعداد آن‌ها با توجه به کوتاهی بازی تقریباً کافی به نظر می‌رسد. این Boss Fightها هریک دارای نکات قوت و ضعفی هستند؛ به عنوان مثال مبارزه با غول آخر بازی هم از نظر مکانی و هم از نظر روند مبارزه خوب طراحی شده بود اما به اندازه‌ی یک غول آخر به یادماندنی طولانی و دشوار نبود، حتی در حالت سخت؛ یا مبارزه با گندروا با اینکه خود غول با جثه‌ی عظیمش برای نبرد هیجان انگیز بود اما به نظرم نبرد با او در مکان خوبی از نظر گیم پلی اتفاق نمی‌افتد، البته چند مرحله‌ای شدن مبارزه با یک غول و تعویض وضعیت محیط که در مبارزه با گندروا رخ داد خود ویژگی خوبیست که خوشبختانه سازندگان تا حد امکان به این مسائل توجه داشته‌اند.

QTEهای بازی هم در پایان مبارزه با Bossها و برخی از دشمنانی که جان سخت‌تر هستند به کار گرفته می‌شوند که می‌بایست آن‌ها را با استفاده از کلید‌های جهت انجام داد. اما مهمترین مسئله در مورد QTEها انیمیشن‌های آن است. انیمیشن‌های این بازی به صورت دستی طراحی شده و خبری از Motion Capture نیست و این کار سازندگان را برای ساخت حرکات طبیعی سخت کرده است. انیمیشن‌های QTE مربوط به نبرد Bossها به نسبت دستی ساخته شدن آن‌ها می‌توان گفت خوب و زیبا کار شده‌اند اما برخی از انیمیشن‌هایی که مربوط به کشتن دشمنان معمولی می‌شود چندان جالب به نظر نمی‌رسند.

و اما دشمنان؛ خوشبختانه تنوع دشمنان در این بازی بسیار بالاست و حتی می‌توان گفت سازندگان بیشتر از ظرفیت بازی برای گرشاسپ دشمن طراحی کرده‌اند و شما خیلی از این دشمنان را به اندازه‌ی کافی در طول مراحل تجربه نخواهید کرد. رفتار دشمنان و تنوع در عملکرد و توانایی‌هایشان همگی در سطح قابل قبولی قرار دارند و هریک از آن‌ها می‌توانند به نحوی شما را به چالش بکشند که تمام اینها یک نقطه‌ی قوت خوب برای عنوانی در این سبک به حساب می‌آید.

نظر فراموش نشه





  نظرات ()
مطالب اخیر دانلود بازی Pro Evolution Soccer 2013 برای PC دانلود بازی SBK Generations مسابقات موتور سواری حرفه ای دانلود آهنگ حسام ۰۴ ، فرشاد سایلنت و حسین A2 با نام پرچم بالا دانلود مستند جنجالی فقر و فحشا با لینک مستقیم دانلود فیلم ایرانی افراطی ها دموی بازی کال آف دیوتی 9 دانلود نسخه جدید سیستم عامل مایکروسافت Microsoft Windows 8 RC1 دانلود نرم افزار PhotoInstrument رتوش چهره دانلود بازی The Amazing Spider-Man برای PC دانلود The 500 Great Goals DVDRip پانصد گل برتر فوتبال جهان
کلمات کلیدی وبلاگ بازی های کامپیوتر (٤٥) فیلم و آهنگ (۳٢) نرم افزار (٢٤) ویندوزها و مطالب عمومی (۱۳) فوتبال (۱۱) آموزش و گرافیک (۱٠) کشتی کج (۸) مطالب مفید (٦) تاریخ (٥)
دوستان من آچار فرانسه اس ام اس آگهی و تبلیغات رایگان آلامتو آموزش جاوااسکریپت و طراحی وب ، آموزش طراحی وب ، آموزش جاوااسکریپت بازاریابی شبکه ای ابرتجارت کهکشان بزرگترین سایت دانلود بازی بزرگترین سایت دانلود بازی بهترین راه های کسب درآمد از اینترنت تبادل بنر گروهی و افزایش سریع آمار تبادل لینک تبادل لینک تبادل لینک اتوماتیک تفریح و سرگرمی خرید کارت شارژ دانلود نرم افزار و سفارش پروژه گرافیک فروشگاه ماه پیشونی تبلیغات کلیکی دانلود عکس های باحال اخبار فناوری اطلاعات طراح قالب